Får du for meget?...

Det er bevist, at motion både har en gavnlig virkning i forbindelse med forebyggelse af depression, PMS, knogleskørhed og forbedring af muskelstyrke.

Udover at styrke hjertet, forbedre forbrændingen osv., så styrker regelmæssig motion også muskler, sener, knogler og led. Motion modvirker tab af muskelmasse og kan også være forebyggende for stivhed og gigt.

Undersøgelser viser, at kvinder, som har været fysisk aktive livet igennem, har stærkere ben og færre brud end kvinder, som har ført et stillesiddende liv. Derfor er det vigtigt, at motion og andre former for fysisk aktivitet er et naturligt element i dagligdagen allerede fra barnsben. Der foregår nemlig en konstant opbygning af knoglerne indtil maksimum nås i 20-30 års alderen. Herefter afkalkes knoglerne langsomt resten af livet.
Vægtbærende aktiviteter som pilates, gymnastik, gåture, løb og boldspil er at foretrække, fordi de dels styrker knoglemassen, dels forsinker udviklingen af knogleskørhed.

Efterhånden vil du få en god fornemmelse af, hvad der er godt, og hvad der er mindre godt.
Og vigtigst af alt:
Du finder også ud af, hvilke former for motion, der er sjovest og gør dig mest glad

Gevinsten ved at dyrke motion, hvis man er ramt af f.eks. knogleskørhed, kommer ikke kun i form af en forbedret fysisk; den har også en psykisk gevinst. For det første er motion både sjovt og giver glæde, for det andet giver motion ilt til alle kroppens celler, dette påvirker dit immunforsvar, din mentale balance og din form som helhed.

 

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Får du for meget?...