Sæt dig nye mål

Kaffe

En god kop kaffe er hyggelig og lækker og for mange er det en uundværlig del af dagen. Vi bruger kaffen til opkvikning men også til afslapning. På morgenbordet, to-go, på kontoret og på kagebordet. Nogle hælder kaffe i sig for at holde sig vågne, mens andre gør det for at kunne komme på toilettet. Og så er der dem der bare elsker smagen af kaffe. Uanset hvad årsagen er til hvorfor vi drikker kaffe, har denne drik flere forskellige virkninger i kroppen. Kaffe indeholder nemlig tusind forskellige kemiske stoffer der påvirker os både positivt men også negativt.

Kroppen påvirkes af en kop kaffe i hele 14 timer… det svarer f.eks. til koffeinindholdet i 100 g. mørk chokolade, 1 liter cola eller 2 kopper almindelig te. Al koffeinen er optaget i dit blod efter ca. 1 time. Men det kan til gengæld tage hele 14 timer før det hele er udskilt igen. Du bør maksimalt indtage 300 g. koffein om dagen. Det svarer til ca. 3 kopper almindelig filterkaffe.

kaffe

Herunder finder du 11 udsagn som retfærdiggør din kop kaffe:

  • Du bliver kvikket op

Det er koffeinen i kaffen, der får dig til at føle du bliver opkvikket. Koffeinen stimulerer centralnervesystemet og styrker din korttidshukommelse, din opmærksomhed og hjernens evne til at bearbejde informationer.

  • Din hjerne bliver beskyttet mod demens og Parkinson

En finsk-svensk undersøgelse offentliggjort i Journal of Alzheimer’s disease viser, at kaffedrikning nedsætter risikoen for at rammes af demens. 3 kopper kaffe bevirkede at hukommelsen hos de ældre kvinder blev bevaret med 80 %. Beskyttelsen mod Parkinson skyldes at kaffe forhindrer en nedsættelse af hormonet dopamin i hjernen. Parkinson er netop kendetegnet ved et tab af dopaminproducerende celler.

  • Du får en mere positiv indstilling til andre

Dette er taget ud fra en amerikansk undersøgelse, hvor forskerne gav en gruppe testpersoner en varm kop kaffe og den anden gruppe en kold drik, hvorefter de præsenterede dem for nye bekendtskaber. De, der fik den varme drik følte mere glæde ved det nye bekendtskab og havde varmere tanker om den person, de stod overfor.

  • Din risiko for brystkræft falder

Kaffe sænker risikoen for brystkræft, efter den svenske forsker Helena Jernström, fordi koffein hæmmer cellevæksten i brystet. Effekten er bedst ved 3 kopper kaffe om dagen.

  • Din lever bliver beskyttet mod kræft

Ifølge en japansk undersøgelse er blot 1 enkelt kop kaffe med til at sænke risikoen for at få leverkræft.

  • Du kan undgå galdesten

Drikker du 3 kopper kaffe om dagen, nedsættes din risiko for galdesten med 40 %.

  • Din risiko for at få type 2 diabetes sænkes

Hver eneste kop kaffe du drikker, er med til at sænke din risiko for at få type 2 diabetes. Og det er ligegyldigt om du drikker koffeinfri eller koffeinholdig kaffe. Mængden der er blevet målt på svarer til 6 kopper kaffe dagligt.

  • Dit hjerte-kar-system bliver styrket

Det kan godt være at din puls samt blodtryk stiger lige efter indtagelse af en kop kaffe, men trykket falder igen efter et par timer, og er dermed ufarligt. En norsk undersøgelse af 23.000 personer viser, at 1-3 kopper kaffe om dagen nedsætter risikoen for at dø af hjerte-kar-sygdomme med 24 %. En amerikansk undersøgelse bakker ligeledes op om dette.

  • Din risiko for tarmkræft bliver sænket

En svensk undersøgelse viser at du med 4 kopper kaffe dagligt kan sænke risikoen for at for tarmkræft. Det formodes at maden passere hurtigere gennem mave-tarm systemet når der indtages kaffe.

  • Din træning virker endnu bedre

Fedtforbrændingen samt udholdenheden forbedres efter indtagelse af koffeinholdig kaffe. Kulhydratforbrændingen er den samme.

   

2 kommentarer

  • Gustavo Woltmann

    Der er ikke noget som en god kop kaffe. Jeg tror lige, jeg laver mig en kop til efter dette blogindlæg 🙂 God weekend.

    Gustavo Woltmann

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sæt dig nye mål