Gode nødder

Grød er hot

image-0089

Hvem kender ikke til havregryn? Og risengrød? Men hvor mange har egentlig smagt grød af mysli, af speltkerner og andre lækre kornsorter? Gryn og kerner er sprængfyldt med fibre som er gavnlige for din mave og samtidig selvsamme fibre nænsomme for dit blodsukker.

Grød er hot – i mere end en forstand. Tidligere spiste man grød fordi det var billigt og man kunne spare lidt på budgettet. Nu er grød kommet på menuen på mange trendy cafeer og flere og flere begynder igen at indføre grød som morgenmad eller endda som en dessert efter et let aftensmåltid. Grøden er dog ikke længere kun på vand og gryn. Nu serveres den med nødder, krydderier og tørret frugt. Kerner og frø er også ved at komme på samme linie som tilbehør til en ret eller en salat som ris, pasta og kartofler. Og det er ikke helt skidt at spække din kost med gryn og kerner, da de er fyldt med vitaminer og mineraler. Du får maksimal bonus ved at vælge de varianter hvori der indgår hele kerner eller hele kornet. Herved sikrer du, at du stadig får kimen og skaldelene med fra kornet, som er med til at sikre at du får alle de gode kvaliteter af kornet med indenbords i kroppen. De gode ting og sager er en masse kostfibre, vitaminer og mineraler samt andre gode sager der er med til at sikre din krop.

Du kan sagtens vælge at blande de varianter, hvor skaldelene og kimen er sorteret fra, med de grovere varianter. Derved får du en lidt blødere konsistens og en mere varieret smag.

 

Tips. Gryn er valsede kerner af korn. Hvis du går efter HELE kornet, får du flest muligt vitaminer, mineraler og fibre.

 

En fast grøddag

De fleste forbinder gryn med noget man kun spiser om morgenen med mælk på. Men det kan vi godt begynde at lave lidt om på. Der er nemlig ikke noget der står til hinder for at du ikke skulle kunne bruge dine gryn til andre måltider. Du kan jo sagtens putte gryn i din bolle dej, eller i frikadellefarsen, blende din smoothie med gryn eller riste grynene af på panden blandet sammen med lidt nødder og honning, og derved have din egen topping til yoghurten eller din skyr. På samme måde kan du også bruge dine kerner og frø.

 

Tips. Hvis du bruger frø og kerner i din dej til brød og boller, kan du med fordel lige give kernerne et kort opkog og herefter putte dem i dejen. Herved sikrer du at du får gavn af de sunde og gavnlige fedtsyrer der findes i disse frø og kerner.

 

Netop grød er et rigtig godt sted at begynde at eksperimentere med de forskellige gryn og kerner. Hvis du f.eks. laver risengrød, så prøv at lave denne af lige dele hvide risengryn og brune risengryn og så har du pludselig et sundere alternativ til den traditionelle risengrød. På samme måde kan du prøve med alm. Havregrød, suppler f.eks. med speltkerner.

Alternativt kan du også vælge at købe én af de grødblandinger som Irma eller helsekostbutikken har stående. Her skal du blot tilsætte mælk eller vand og så ellers lade grøden passe sig selv. Top grøden med tørret frugt, kokos, nødder og krydderier.

 

En anderledes og super lækker morgengrød (2-4 pers.)

4 dl. kamut eller grove havregryn

1 dl blandede rosiner, tranebær og hakkede tørrede abrikoser

0,5 dl perlespelt

0,5 dl hakkede mandler og græskarkerner

2 dl mælk (brug evt. den mælk som du foretrækker. Selv bruger jeg enten mandelmælk eller soyamælk)

2 tsk. kanel

Et nip salt

Bær (enten friske eller frosne)

Læg gryn, kerner, tørret frugt, græskarkerner, mandler og kanel i blød natten over (hæld det evt. i en gryde fra start og dæk med vand). Næste morgen tilsætter du så blot mælken og salt og bringer det hele langsomt i kog. Kog det et par minutter, mens du rører rundt. Server grøden med bær.

 

Tips til den gode grød

Væn dig til at lægge gryn og kerner i blød i et par timer, inden du koger dem til grød. Det halverer kogetiden og du optager mineralerne langt bedre. Alle gryn og kerner indeholder fytin, som binder mineraler, så de optages dårligt. Fytin spaltes af enzymet fytase, som findes naturligt i korn, men fytasen er hæmmet af den varmebehandling, som havregryn f.eks. får, for at de kan holde sig.  Spaltningen kan imidlertidig hjælpes på vej med i blødsætning, så de derfor bliver din grød faktisk sundere, hvis du husker at lægge gryn og kerner i blød først.

Du kan sagtens bruge en kold rest kogt ris, kogte speltkerner eller quinoa i din morgengrød. Tilsæt det i så fald når grøden koger og lad det simre med indtil grøden er færdig. Husk i så fald at beregne ekstra væske.

 

 

 

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Gode nødder